Zoeken

Schooldirecteur houdt van het dorp en dus van Berghuizen

Ze was na acht jaar locatieleider te zijn geweest op de Kerkewei in Rossum toe aan een nieuwe uitdaging. Een nieuw avontuur. Toen Kitty Engelbertink dan ook hoorde dat directeur Mijke Pleijhuis weg ging op De Leemstee wist ze het  meteen. ‘Dit wordt mijn nieuwe plek.’
Kitty Engelbertink uit Rossum is nu enkele weken directeur van de basisschool in Zuid-Berghuizen.

Ervaren onderwijsvrouw aan de slag in onze wijk

‘Jammer dat het leerlingental terugloopt’

Als ik de basisschool aan de Helmichstraat binnenloop, is Kitty Engelbertink (49) nog even op de eerste verdieping. Aan het verkennen, want dat doe je natuurlijk in je eerste weken op een nieuwe school. Maar eenmaal beneden vertelt ze dat ze hier op school niet helemaal een onbekende is. ‘Op mijn 21e ben ik begonnen als leerkracht op de Kerkewei in Rossum. Daar was ik ook RT’er (remedial teacher, red.) en intern begeleider. Vervolgens ben ik een jaar of acht ambulant begeleider geweest op alle scholen binnen de onderwijsorganisatie Konot. En toen kwam ik ook in De Leemstee om kinderen te begeleiden. Daarna weer ben ik locatieleider op de Kerkewei geworden.’
 
Het moge duidelijk zijn. Met Kitty Engelbertink aan het hoofd hebben de kinderen, hun ouders en het team een ervaren onderwijsvrouw in huis gekregen. Met adjunct Jos van Lith vormt ze de directie. Kitty houdt van de dorpse sfeer. ‘Zuid-Berghuizen manifesteert zich als een dorp in de stad. Hoe mooi. Ik kom zelf van oorsprong uit Tilligte en heb gewerkt in  Rossum. De sfeer van het dorp koester ik.’ 
 
Ze is dan ook blij dat haar wens te komen werken op De Leemstee is gehonoreerd. ‘Zo’n kans komt maar een keer voorbij, hoewel ik het op De Kerkewei nog ontzettend naar mijn zin had. Ook daar was het team net als in  Berghuizen geweldig en met elkaar hebben we daar mooie dingen neergezet. Maar op gegeven moment begint het bij mij te borrelen en ben ik toe aan iets nieuws.’
 
Ze vindt het altijd leuk nieuwe dingen te leren. Ook van haar eigen leerlingen. ‘Het kan goed zijn dat ik met een aantal de wijk in trek om van de kinderen te vernemen hoe het hier is en wat ze van hun wijk vinden.’ De grote speelplaats die de leerlingen hebben op het groene schoolplein en in het hele park vindt ze geweldig.
 
Terugloop
 
De diversiteit aan leerlingen op De Leemstee noemt ze interessant. Maar jammer genoeg loopt op De Leemstee het leerlingental wat terug, blijkt uit cijfers van de gemeente. Kitty Engelbertink daarover: ‘Hoe jammer is dat. Ik kom hier natuurlijk nog maar net kijken, maar ik merk dat deze terugloop iets doet met het team en de school. De teamleden, ik schaar me daar heel graag achter, willen juist zo graag de verbinding met de wijk blijven behouden. Een terugloop in leerlingen betekent de laatste jaren ook dat er leerkrachten uit moeten. Ze zijn boventallig, terwijl je hier zoiets moois hebt staan. De Leemstee is een school middenin de wijk, waar in een fijne  sfeer goed onderwijs wordt gegeven. Onze school is gewoon een afspiegeling van de samenleving. In Rossum zijn  we dat niet, daar wonen slechts enkele gezinnen die van oorsprong uit een ander land komen.’
Kitty Engelbertink: ‘De Leemstee is een fijne school waar goed onderwijs wordt gegeven en waar oog is voor ieder kind.’
Kitty voelde zichzelf in Zuid-Berghuizen vanaf het eerste moment zeer welkom. ‘Het voelt hier warm, ik kan niet anders zeggen.’ Haar insteek zal zijn, legt ze uit, om de binding met de wijk te behouden en ouders te laten zien hoe fijn de school is. ‘Dat doen we sowieso samen, de school met de ouders en met de kinderen. Ik ben iemand die heel erg gelooft in verbinding. Alleen kun je niks. Als school laten zien welke mooie dingen je doet, is je beste visitekaartje.’ Kitty lacht: ‘Als je verbinding hebt in de wijk, weet je elkaar doorgaans snel te vinden. Vanuit dat oogpunt heb ik meteen de planten weggehaald voor het raam van ons kantoor. Want ik ben echt van samen, want samen kun je alles. Dat is juist het mooie van zo’n wijk. Met elkaar te leven en van elkaar te leren. Dat maakt het boeiend.’ In Rossum zocht de school onder meer verbinding met de verenigingen, diverse organisaties en de welzijnsstichting. Kitty Engelbertink denkt in Berghuizen ook aan leren met en van de nabije omgeving.
 
Ze meldde zich meteen aan voor de inspiratiebijeenkomst eind deze maand om in Berghuizen een wijkondersteuner aan het werk te zetten. ‘Ook zoiets waar je samen de schouders onder zet om zo’n verbinder in de wijk te krijgen.’
 
Vrijdag 31 januari is er in De Leemstee open huis (meer daarover elders in deze wijkkrant). Wie dat wil, kan de school komen bekijken. ‘Ik hoop dat mensen gewoon binnen durven te komen. Ook als ze al een keuze hebben gemaakt voor een andere school, kom in elk geval ook even hier.’
 
Nieuwe wereld
 
Met haar collega’s en leerlingen hoopt de nieuwe directeur van De Leemstee samen verder te groeien in een nieuwe wereld. ‘Vroeger ging het vooral om rekenen, taal en lezen. Nu kijk je naar het totale kind, vaardigheden, houding, verbinding met de omgeving, burgerschap, de digitale geletterdheid, hoe gaan kinderen om met sociale media, alle eigen thema’s die kinderen tegenwoordig tegenkomen in het leven. Dan is het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord minder belangrijk. En uiteindelijk heb je dat ook niet echt meer nodig in je leven. Ik denk dat je vooral naar de goede balans moet zoeken. Tegenwoordig leid je kinderen op voor beroepen, die er nog niet eens zijn. Konot, de onderwijsorganisatie, zegt dit ook heel mooi in de nieuwe strategische koers: ‘Samen groeien in onze nieuwe wereld.’
 
Nog één ding wil ze naar voren brengen, alvorens mee te doen in de surveillance tijdens de middagpauze. ‘Ik vind het een beetje jammer dat het deel in Breedwijs, waar eerst Impuls zat, leeg is. Het zou mooi zijn hier een partij binnen te halen die ook wat brengt en waar wij een mooie samenwerking mee zouden kunnen aangaan.’

Tekst: Felix Nijland. Foto’s: Hans Muijderman.