De eerste maanden tot haar verhuizing naar het oosten des lands pendelde ze tussen haar woonplaats IJmuiden en haar eerste filiaal in Oldenzaal. ‘Maar ik vertrok nooit met lege maag. Elke dag bracht Rietje Snijders van de RonRie stoffen me een lekker bordje eten. Ongekend vond ik dat!’ Ook blij verrast was Monique over het feit dat er op het winkelcentrum in die tijd geen geld in de winkelwagentjes hoefde en collega-ondernemers hun koopwaar veilig buiten konden stallen. ‘Toen we open gingen stonden er wel twintig bloemstukken in de zaak, van voor mij wildvreemde mensen! Ik kwam echt in een warm bad terecht. Het is hier bijzonder prettig ondernemen.’
Terwijl de wasmachine op volle toeren draait, vertelt Monique in de personeelsruimte achter de zaak enthousiast over haar passie. ‘Mijn hele familie komt uit het kappersvak. Ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen, stond al op mijn vijftiende in de zaak. Daar heb ik een goede basis kunnen leggen en veel praktijkervaring opgedaan. Ook na 37 (!) jaar vind ik het nog steeds een heerlijk vak. ’
Inmiddels heeft Monique al een aantal jaren ook een Kapperij in De Thij. De zaak in De Lutte heeft ze onlangs overgedaan aan één van haar personeelsleden, die graag voor zichzelf wilde beginnen. ‘In beide Oldenzaalse vestigingen komt een gemêleerd en fijn publiek, jong en oud, uit alle lagen van de bevolking. We richten ons niet op een specifieke doelgroep, hebben een open karakter en stralen toegankelijkheid uit. Klanten worden al hartelijk begroet, voor ze goed en wel binnen zijn. Dat maakt dat veel mensen zich bij ons welkom voelen.’
Zonder afspraak
Het concept van de Kapperij werkt goed. ‘We werken zonder afspraak en er is voor mijn gevoel een prima prijs-kwaliteitverhouding. Iedereen kan vrijblijvend binnen lopen, met als doel met een kop koffie even te ontspannen en met een mooi kapsel en tevreden gevoel weer weg te gaan. Het kappersvak is boven alles een dienstverlenend vak. Als kapper is het van belang een goede balans te vinden tussen vrolijke klantgerichtheid en de soms heftige persoonlijke verhalen die mensen ons vertellen. Je staat letterlijk dicht bij je klant. Daardoor worden lief en leed vaak gemakkelijk gedeeld.’
‘Het is lastig om goed personeel om je heen te verzamelen, maar wanneer je eenmaal een fijn team hebt, is dat goud waard. Onze vaste waarden Andrea en Mart zijn er al vanaf de beginjaren bij’. Monique kiest er bewust voor om niet met leerlingen, maar alleen met gediplomeerde kappers te werken. ‘Met trainingen, cursussen en teambuilding blijft het team up-to-date, professioneel en positief-kritisch. We zijn open en eerlijk naar elkaar, wisselen ervaringen uit, leren van elkaar en blijven ons steeds ontwikkelen. Volgens mij is dat de kracht van elk gezond bedrijf’. Monique vindt het leuk om haar ervaring aan de jonge kappers door te geven (‘ik hoop dat zij dat ook leuk vinden’), maar ook te leren van hun originele kijk op trends en technieken. ‘Er verandert veel in de kapperswereld, maar na verloop van tijd komt alles weer terug. Wat vroeger hip was, wordt gaandeweg in een nieuw jasje opnieuw hip. Leuk om mee te maken. ’
Over Zuid-Berghuizen zegt Monique: ‘Dit is een dorp op zich, in de positieve zin van het woord. Mensen worden er geboren en worden er oud. Ook wanneer mensen een tijdje elders wonen, komen ze vaak terug. Dat snap ik wel. In de zaak is het vaak rumoerig en gezellig. ‘Ons kent ons’, mensen (h)erkennen elkaar. De Kapperij is in het klein een afspiegeling van een prettige wijk.’