Zoeken

Bij school en boerderij ziet het er fleurig uit

Schoolgidsen Harry Roeloffzen en Eric Kein Leugemors van het IVN Oldenzaal-Losser e.o. hebben met leerlingen van groep 5 plantenbakken bij De Leemstee en Stakenboer gevuld met begonia’s. Het ziet er weer fleurig uit.
Uit de bakken en de border voor het Breedwijsgebouw werden de winterviolen verwijderd en de kinderen van de school plantten met zichtbaar enthousiasme en plezier begonia’s terug.
Ruim 350 begonia’s kregen op beide genoemde locaties zo een zomers plekje. ‘Tijdens de uitleg hoor je hoe je een plantje goed uit het potje haalt’, vertelt een leerling: Maar meteen daarop volgend: ‘Dat wist ik al lang, want ik heb in de herfst de winterviolen erin gezet.’  Diezelfde leerling haalt tot zijn verbazing bij het verwijderen van de winterviolen er een uit die met potje en al in de grond is gezet. Dus toch maar goed om nog even goed te vertellen hoe je het plantje uit het potje moet halen.
Elk jaar weer is het oh zo lastig om, als je binnen in de keuken water gaat halen, de gieter van tien liter maar voor de helft te vullen.  Als je deze helemaal vult met water kun je deze als negenjarige echt niet tillen. Ook met z’n tweetjes lukt dat bijna niet. En toch probeerden t sommige leerlingen het. Een goed leermoment! 
Beheerder Rimon van Impuls vroeg de IVN’ers of zij met de leerlingen ook vier  plantenbakken bij boerderij Stakenboer wilden vullen met plantjes. Zondag 12 juni wordt de verbouwde boerderij namelijk heropend en tegelijkertijd is de opening van de naastgelegen  muziekkoepel. ‘Het zou mooi zijn als de plantenbakken er dan fleurig en keurig bij staan’, aldus Rimon. Ook dit deden de scholieren met veel plezier. Want buiten samenwerken vinden ze leuk. ‘Eigenlijk is dit een praktijkles hoe je eenjarige plantjes goed kunt poten in een bak, border of tuin’, legt Harry Roeloffzen uit. Hij voegt er nog aan toe: ‘Het groene schoolplein van basisschool De Leemstee en dit soort activiteiten buiten zorgen ervoor dat leerlingen beter geconcentreerd in de klas aan het werk kunnen na de pauze of een activiteit buiten. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Janke van Dijk, waarvoor ze gedurende drie jaar onderzoek deed bij negen scholen, waarvan vijf scholen een groen schoolplein hadden.’ 

Tekst en foto’s: Harry Roeloffzen.