Oldenzaal gaat voor meer streekproducten op de kaart. Een van de bedrijven die daaraan deelneemt is Landwinkel ’t Duvelshöfke aan de Duivelsdijk. Woensdag ondertekenden wethouders Evelien Zinkweg en Maaike Rödel met De Werkwijzer, ‘t Duvelshöfke en Bakkerij Olde Keizer by Frans namens verschillende leveranciers uit de omgeving de deal voor kortere ketens en meer streekproducten in Oldenzaal.
In het midden de wethouders Evelien Zinkweg en Maaike Rödel, aan de buitenkant de vertegenwoordigers van bakkerij Olde Keizer by Frans en vierde van rechts Nathalie Veldhuis van Landwinkel ’t Duvelshöfke
Eind vorig jaar werd de intentieverklaring ‘Eten uit de regio’ ondertekend. Hierin werd door diverse Twentse gemeenten de intentie uitgesproken om meer lokaal geproduceerd voedsel te gebruiken. Nu is het tijd voor de volgende stap en ligt er een concrete deal op tafel: inzichtelijker maken waar producten vandaan komen en meer bewustwording creëren.
Het marktaandeel van voedsel uit de korte keten ligt in Overijssel momenteel op vier procent. De Provincie wil dat opkrikken naar twintig procent. Eind vorig jaar heeft de gemeente Oldenzaal zich bij dit voornemen aangesloten. ‘Met lokaal voedsel stimuleren we de regionale economie en het geld blijft in onze regio. Bovendien is lokaal voedsel over de hele linie duurzamer, gezonder en zorgt lokaal voedsel ervoor dat de consument weer dichter bij de boer komt te staan’, verklaart een woordvoerder van de gemeente.
Oldenzaal heeft een klein buitengebied met weinig producenten. Als consument kunnen we wel een belangrijke bijdrage leveren. Dat geldt ook voor het bedrijfsrestaurant in het stadhuis. Samen met de Werkwijzer, die de restaurantvoorziening verzorgt, is inzichtelijk gemaakt welke producten er nu al regionaal worden ingekocht en waar dat nog meer kan. Eten uit de regio krijgt hierdoor nog meer vorm. De woordvoerder: ‘Samen zetten we ons in voor kortere ketens en kunnen we het goede voorbeeld geven.’
Een belangrijk onderdeel van de deal ‘Eten uit de regio” is bewustwording creëren. ‘Daarom willen we laten zien waar ons voedsel vandaan komt. Hoe duurzaam is het bijvoorbeeld als de peultjes uit Zimbabwe komen? Iedereen kan de keuze maken om meer lokaal of regionaal te kopen. Ook in onze nabije omgeving zijn volop producten direct bij de boer of in de winkel te koop.’